براساس اطلاعات موجود در سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از سامانههای مهم وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، در راستای خدمترسانی مطلوبتر به جامعه هدف حوزه روابط کار، تاکنون تعداد ۹ میلیون و ۴۴هزار و ۴۳۸ پرونده برای مراجعان به این سامانه تشکیل شده است.
در سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از سامانههای مهم وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، در راستای خدمترسانی مطلوبتر به جامعه هدف حوزه روابط کار، تاکنون تعداد ۹ میلیون و ۴۴هزار و ۴۳۸ پرونده برای مراجعان به این سامانه تشکیل شده است.
همچنین دادههای آماری مرتبط با مراجعه به سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون نیز بیانگر درجریان بودن بیش از ۳ میلیون و ۵۵۹هزار و ۴۰۶ پرونده مراجعان به این سامانه است.
سامانه جامع روابط کار در قالب یکی از سامانههای کاربردی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در حوزه خدمترسانی مطلوبتر به جامعه هدف فعال در حوزه کسب و کار و روابط کار آنها محسوب میشود.
براین اساس راهاندازی و توسعه خدمات این سامانه مرتبط با حوزه روابط کار اقدامی اثرگذار در چارچوب شفافیت، گسترش ارائه خدمات به مخاطبان و فعالان بازارکار، دسترسی راحتتر به نیازمندیهای حوزه روابط کار و دریافت خدمات الکترونیک به شمار میرود.
چه کارهایی در سامانه جامع روابط کار انجام میشود
ثبت تمامی دادخواستهای مربوط به حوزههای تعریف شده روابط کار بین شرکای اجتماعی این بخش، بررسی جوانب مرتبط با مشاغل سخت و زیانآور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقهبندی مشاغل به عنوان بخشی از امورات قابل پیگیری در سامانه جامع روابط کار دنبال میشود.
براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرور با تکمیل فرایندهای اشاره شده در قالب سامانه جامع روابط کار توسعه ارائه خدمات در این چارچوب دنبال میشود.
سامانه جامع روابط کار در حال حاضر بیش از ۵۳ فرایند مربوط به ارتباطات کاری شرکای اجتماعی حوزه کسب و کار را پوشش داده و خدمات این بخش را به آنها ارائه میدهد.
توسعه خدمات به شرکای اجتماعی در بستر خدمات غیرحضوری
در این راستا ارائه خدمات الکترونیک و توسعه دسترسپذیری نیروی کار و کارفرمایان به خدمات متنوع سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از بارزترین خدمات این سامانه محسوب شده و این مسئله تسهیل حل چالشهای حوزه روابط کار را به دنبال دارد.
به دنبال این دستاورد مهم در حوزه روابط کار، سامانه مذکور با بهروزرسانی قوانین و مقررات حوزه روابط کار و تسهیل در دسترسی شرکای اجتماعی به سامانه و همچنین تسریع در ارائه خدمات و تکمیل موارد ارائه خدمت امکان گسترش کمی و کیفی خدمات حوزه روابط کار را خواهد داشت.
در این راستا تمرکز بر خدمات پرتکرار و با متقاضی بالا و توسعه موارد مرتبط با آنها حتماً روند افزایشی رضایتمندی مخاطبان حوزه کار و تولید را از دیافت خدمات سامانه جامع روابط کار به دنبال خواهد داشت.
تحقق اصل شفافیت در سامانه جامع روابط کار
دبیر کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور در این خصوص گفت: راهاندازی و توسعه سامانههای ارایه خدمات غیرحضوری در حوزه فعالیتهای مرتبط با کسب و کار از جمله سامانه جامع روابط کار تحقق اصل شفافیت را به عنوان یک اصل مهم دنبال میکند.
هادی ابوی همچنین با اشاره به کارکرد مهم سامانههای مربوط به فضای کسب و کار اظهار داشت: در قالب فعالیتهای مرتبط با سامانههای حوزه کسب و کار بسیاری از مسائل مهم حوزه کارگری و کارفرمایی پیشبینی و اجرا شده است.
این فعال و کارشناس بازار کار در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال اگر نیروی کار بخواهد به عنوان کارگر نمونه انتخاب و معرفی شود الزاما باید در سایت مخصوص ثبتنام کند، حال اگر این بخشنامهها، دستورالعملها و فراخوانهای از این دست به صورت گسترده اطلاعرسانی شده و امکان گزارشگیری از آنها در سامانه برای تمام اعضاء وجود داشته باشد قطعاً این شفافیت در افزایش اعتماد ثبتنام کنندگان نسبت به سامانهها تاثیر خواهد داشت.
وی در ادامه عنوان کرد:سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کاربردی بسیار مفیدی است و اشکالات آن شناسایی شده که هم اکنون در حال بروزرسانی و ارتقاء فنی است.
ابوی راهاندازی این سامانه را گام موثری در بحث شفافیت، جلوگیری از تخلفات و ارائه خدمات مطلوبتر به جامعه هدف برشمرد و گفت : بخش بسیار بزرگی از مسائل مرتبط با حوزه روابط میان کارگر و کارفرما در قالب فعالیتهای سامانه جامع روابط کار انجام شده که با توجه به تکمیل زیرساختهای سامانه به تدریج دیگر فرایندهای حوزه کار در بستر وب عملیاتی شده و در اختیار کارگران و کارفرمایان میگیرد.
منبع: آتیه آنلاین